۲ اسفند ۱۳۸۷، ۱۱:۳۱

پایه‌گذار جوایز سزار فرانسه تقدیر می‌شود

پایه‌گذار جوایز سزار فرانسه تقدیر می‌شود

برگزارکنندگان جوایز سالیانه سینمای فرانسه در مراسم امسال از ژرژ کراون پایه‌گذار این جوایز تقدیر می‌کنند که نهم ژانویه در 94 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار مهر، ورایتی اعلام کرد کراون سال 1974 آکادمی علوم و هنرهای سینمایی فرانسه و یکسال بعد جوایز سزار را راه‌اندازی کرد که معادل فرانسوی جوایز اسکار است و هر سال دستاوردهای سینمای این کشور را مورد تقدیر قرار می‌دهد.

کراون در محافل صنعت سینمای فرانسه به خاطر توانایی‌های خود به عنوان یک "کارچاق‌کن"، متصدی تبلیغات و دوست ستاره‌های سینما شهرت داشت.

او از دوران جوانی شیفته جوایز اسکار در هالیوود بود و سال‌ها بعد معادل فرانسوی این جوایز را در شرایطی پایه‌گذاری کرد که سزار بالداسینی مجسمه‌ساز اهل مارسی مناسب‌ترین حالت را برای تندیس این جوایز طراحی کرد و نام خود را نیز به آن داد.

کراون سال 2000 در جوایز سزار یک جایزه افتخاری دریافت کرد. دانیل کراون همسر دوم او سال 1973 در فرودگاه ماریان شهر مارسی با شلیک گلوله ماموران حفاظت فرودگاه کشته شد. دانیل که به لحاظ ذهنی نامتعادل بود در اعتراض به نمایش فیلمی سینمایی که کراون تبلیغ آن را می‌کرد، سعی داشت یک بوئینگ 727 را برباید.      

سی و چهارمین دوره جوایز سزار 27 فوریه (9 اسفند) در تیه‌تر دو شاتله پاریس برگزار می‌شود و فیلم گانگستری "دشمن مردم شماره یک" به کارگردانی ژان فرانسوا ریشه درباره گانگستر افسانه‌ای فرانسه با نامزدی در 10 رشته پیشتاز جوایز این دوره است.

کد خبر 836761

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha